Etkili Web Tasarımı Hakkında

Web sitelerinin görünümü günden güne değişiyor ve insanların sitede aradıkları bilgiyi bulabilmek için uğraşma tahammülleri de gittikçe azalmakta. Bundan ötürü etkin web tasarımı da sürekli olarak önem kazanıyor. Bununla ilgili Etkili Web Tasarımı Hakkında yapılan çalışmalara göz atmakta fayda var.

Fazla Seçenek = Sıfır Seçenek

Prof. Sheeya Iyengar farklı sayıdaki seçeneklerin insanları nasıl etkilediği ile ilgili bir araştırma yapıyor ve şaşırtıcı sonuçlar elde ediyor. The Art of Choosing kitabında geçen çalışmada süpermarketteki rafta bir hafta 24 farklı aromalı sunum yapılırken, bir diğer hafta 6 aromalı bir sunum yapılıyor. Fazla seçim şansı daha çekici gelse de şaşırtıcı bir şekilde 6 aromalı sunumun yapıldığı gün satışları daha yüksek oluyor. Bu şekilde yaklaşmalarının sebebi; insanlara çok fazla seçim hakkı tanırsanız olay hiç bir şeyin seçilmemesiyle sonuçlanır. Kimi zaman seçeneklerimizi ikiye ve nihayetinde karara bağlarız. Ancak çabucak karara bağlamak istediğimiz konularda çok fazla seçenek sunulması genellikle “amaaan” diyerek sonuçlanır.

Etkili Web Tasarımı Hakkında

Fazla Seçenek Sadece Kaçış Yolunu Bulmayı Kolaylaştırır

Aynı şekilde bunu web üzerinde düşünecek olursak web sitelerinde de fazla seçenek kullanıcı tarafından hoş karşılanmayacaktır. Çünkü kafası karışan kullanıcı hem aradığı bilgiye erişmekte güçlük çekecek hem de karmaşıklığın yarattığı güvensizlikten bir an önce uzaklaşmak isteyecektir.

Uzun Yazılar vs Kısa Yazılar

Uzun yazılar daha hızlı okunmaya yatkın olsalar da kısa yazılar ziyaretçiler için her zaman daha davetkar oluyor. Ancak kısa yazı da tek başına yeterli olmayabilir. İlk hedef okuyucuyu o yazıyı okumaya ikna etmek. Araştırmalarda insanların ilk bir kaç satırı okuduktan sonra yazıyı okumaya meyilli oldukları görülmüş. Dolayısıyla ilk satırlarda kullanılan kısa cümlelerin genel amacı bu.

hizalama

Yazıyı Okumaya İkna Oldunuz mu?

Sol tarafta gördüğünüz örnek onedio.com‘dan aldığım bir örnek. Yukarıda bahsettiğim çalışmanın web tasarımındaki başarılı bir uygulaması.

Başlık altında sağa hizalanmış bir görsel ile ilk satırlar daha kısa olduğu izlenimi yaratılarak okuyucuyu yazıya bağlıyor. Sonraki satırlarda ise yazı normale dönüyor ve insanlar böylece daha hızlı bir şekilde yazıyı okuyabiliyorlar.

 

 

Görseller vs Başlıklar

Kimi web sitelerinde görseller ile ilgi çekmek uzun bir süredir moda olsa da eğer web sitesi bir metin içeriğine sahipse başlıklar çok daha önemli. Eyetrack III: Looking again at online readers  çalışmasında büyük başlıklara görsellere göre daha fazla göz gezdirildiği ortaya çıkmış. Bu web sitelerinde kullanmak oldukça kolay. Elbette görseller okunurluk ve ilgi çekmede çok önemli bir yere sahip olsa da başlıkları göz ardı etmekten kaçınmak doğru olacaktır.

Görsel Alt Metinleri

Yazıların kalitesi ne kadar önemli olsa da bir çok okur uzun bir yazının tamamını okumaz. Ancak bir fikir elde etmelerini sağlamak da bir başarıdır. Eğer uzun bir yazıdan bahsediyorsak, yazıyı görsellerle beslemek ve bunu yaparken de görsellerin altına açıklayıcı metinler girmek yazının temel mantığını okura kazandırır. Dolayısıyla web sitelerinde eğer içerik yüklü bir sayfa yapılacaksa bu maddeye dikkat etmek gerekir.

Göz ve İşaretin Yönünün Belirlenmesi

Kullanıcı yönlendirme aslında çok aşina olunan bir konu. Hareketli okların “indir” butonuna işaret etmesi, hemen tıkla butonuna yönlendiren oklar…

Kullanıcı Yönlendirme Hakkında Güzel Bir Örnek

Kullanıcı Yönlendirme Hakkında Güzel Bir Örnek

Giovanni Galfano’nun yaptığı araştırmada ok işareti ve bakışların yönünün okuru dikkat dağıtıcı etkenlerden uzaklaştırıp, hedefe daha rahat ulaşabilmesini sağlıyor. Yukarıdaki örnek bahsettiğim konuyu çok güzel bir şekilde özetliyor. Gerek renkler gerekse işaretin yönlendirmesi kullanıcıyı gereksiz bilgilerden uzaklaştırıp üyelik formu butonuna yönlendiriyor.

PaylaşınTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Kıvanç Bayraktaroğlu

Kıvanç Bayraktaroğlu

Co-Founder - Chief Digital Officer

More Posts - Website